evol

evol

Saturday, December 22, 2012

seminggu di sem 5....

assalamualaikum w.b.t.... dan salam sejahtera... :)
post kali ini pula its about my xperience... something yg aku laluinya... something yg bole dikatakan dugaan bagiku...

pada rakanrakan yang lain, selepas abeh praktikal, sure tasabasaba na masuk blaja blek... but, thats r not me... aku seakanakan takut untuk kembali ke poli blek...
-> takut sekiranya rakanrakan ta bole terima perubahanku...
-> takut sekiranya, perubahanku sesingkatsahaja...
2perkara ini yang aku takutkan...

seminggu masuk poli... sudah ada dugaannya... :)
i) bermulanya aku masuk dewan, salah seorang temanku, begitu asyik memerhatiku...
  (mungkin, dye terkesima.... wajahnya menunjukkan bahawa dye tersenyum melihatku... insyaAllah pandangan positif dibenaknya... manakala aku menjadi segan diperhatikan begitu rupa... )

ii) dikala aku memakai jubah pergi kelas... aku diri bersebelahan dengan seorang akak yang sedang mengandung.. (dye dtg sementara menunggu pelepasan tangguh semesta...) aku ditegur... berapa bulan pula aku... humm.... ak hanya membalas dengan nada gurauan bahawa aku masih belum berbulan lagi... :) sejujurnya, aku tidak terasa langsung akan katakata perlian itu... kerana aku berubah kerana Allah...

iii) dikala pelajar lelaki memerliku dengan dressup aku bagai ingin pergi bernasyid... riaksiku, aku hanya melemparkan sebaris senyuman ikhlas dan berdiam diri.. pensyarahku pula, menegur temanku itu dengan berkata perempuan muslimah seperti ini laa yang dicari untuk dijadikan isteri... sejujurnya aku merasa segan kerana aku takut dengan pujian tersebut mampu membuatku riak.... astagfirullah...

iv) setelah aku ditegur oleh teman baikku di poli dengan penyataan bahawa aku kini banyak mendiamkan diri... namun aku hanya membalas, ingin dikatakan apa lagi sekiranya tiada point... dan dye berkata dye tidak biasa dengan diriku yg kini banyak berdiam.. kerana aku dahulu SERING BERKATAKATA... subhanallah... betapa banyak dosaku dahulu...

jiikalau dahulu, aku cepat melenting sungguhpun ianya hanya perkara kecilan... namun kini aku lebih bersikap untuk berdiam diri... kerana, 'pabila kita cepat sangat melatah, lagi laa orang suka berkatakata kn... ' :)

pernah berkalikali aku terfikir....
* segannya... semua temanteman sekelas memakai tudung yang tidak begitu labuh sepertiku...
* ada ke orang yang nak kat aku ini... dressup mcm ustazah... org takut na dekat...
* bebaskah aku untuk melakukan apa sahaja seperti yang dilakukan orang lain yang bertudung biasa..

berkalikali juga aku terasa ingin berubah kembali kepada diriku sebelum ini... kepada diriku yang penuh noda ini...
namun, bahagiakah aku?? bahagiakah aku di akhirat nnty?? tidakkah aku mengejar SYURGA Allah??!!
hidayah daa dapat..tpi aku tidak mahu mengambilnya??  astagfirullah!!!

biarlah orang ingin berkata apa sekalipun pada kita.. mereka yang tidak mengenali diri kita sebenarnya, mudah berkatakata apaapa sekalipun berkenaan dengan kita.. hanya kita dan Allah sahaja yang tahu siapa diri kita.. dan bagaimana kita boleh berubah... subhanallah.... aku berubah kerana ingin mengejar SYURGA Allah yang kekal abadi selamanya...

namun... janganlah pula kita membalas kembali apa yang diperkatakannya kepada kita... ataupun... janganlah kita CEPAT sangat MELATAH...

percayalah... perkataan yang kita lontarkan pada individu lain terutama perkataan cacian, makian, perlian, dan sebagainya, katakata itu bakal berbalik kepada kita balik...

No comments:

Post a Comment